Thursday, May 19

Dari Kerana Cinta...




Assalamualaikum WBT...

Apa khabar sahabat2 bakal ahli kubur yg dikasihi Allah..
bakal penghuni firdausi..insyaAllah..yg sentiasa dahagakan keredhaan Allah..
moga sentiasa diberikan hidayah daripada Allah..
hidayah..agar sentiasa kembali kepada rahmat dan kasih sayangNya..


ambe konfem mesti ramai yg terkejut..terkedu..terkesima dan terpana.
dengan statement first dari ambe..
maklumlah bukan semua org boleh terima bila disebut bakal menjadi penghuni tetap
sebuah dunia gelap yg hanya dapat diterangi dengan amal kebaikan..amal soleh..
tapi terimala kenyataan ..
kita semuanya akan mati..takde yang kekal kecuali Allah..

"sesungguhnya setiap yg bernyawa itu pasti akan mati"

cuma kita tak tahu je bilalah tiba giliran kita pulak yang kembali pada Tuhan..


(jom..bermuhasabah diri di pagi jumaat yg hening ni..ada gak pekdahnya..)

sebab perciptaan manusia ke dunia..utk mnjdi khalifah di bumi Allah..

ermm..
sejak akhir2 ni..
ambe dah kurang terima aduan..eyhh bukan aduan..
erm..cam permasalahla yg diajukan pada ambe..
ambe pon ok la..syukur Alhamdulillah...
 tapi seronok tau jadik pendengar ni..pendengar msalah org..yg setia..(ececehh..promote diri..)
kita bleh tahu msalah org..ragam diorg msa nk settle msalah..
dan kita jugak bleh belaja bgaimana nak perbaiki diri..
selain mengukuhkan rasa kesyukuran kita pada Allah..


satu yang kita kena selalu ingat..


hidup ni tak selalunya indah..
akan ada kesulitan..kesakitan..kepahitan yg kita kena harungi..
nak tak nak..itulah namanya kehidupan..
hidup ni adek2..kak2..mak cik2..klau takde sume tu takde maknanya..
asyik gembira je.,hepi je..bhagia je,takde adventure tak best gak..iye dop~

ahha..trademark Nur Kasih...

bila ada survivor dlam hidup..ada kepayahan sikit..
barulah kita akan mula merasai betapa berharganya kehidupan..
analoginya..
mcam kita buat kuih..(eyhh nape kuih..)
bukan..ermm..mcam kita tanam buah la..
selalunya buah yg kita tanam dengan penuh kesusahan..penuh penat lelah..
akan lebih kita hargai daripada buah yg kita jumpa kat tepi jalan..



(jngn ikut aksi ini..HARAM)
mcam ambe dulu msa kecik2 suka curik buah mak cik belakang umah..(sebab dia kedekut..)
baru balik mengaji tu curik buah..(abg ambe ajak..ambe ok je..brutal sejati..) 
baru mkan segigit..terus rasa muak..tak sedap..buang je..tak syg pon..
wlaupon ssah2 curik..main kejar2 ngan mak cik kedekut tu..
sebab buah tu pon dah haram..buah curik tuuu..kesah apa kan~


alamak...kantoi curik buah..
tapi kalaulah buah tu ambe punya..ambe sendiri tanam..jaga dengan penuh kasih sayang..
agak2 klau ada budak petik daun pon ambe akan kejar dia dngan parang..(ehehh..gurau je..hiperbola)
analoginya..kita akn lebih syg pda bnda yg kita struggle dptkannya.. yg ssah pyah kita kjar..
tpi bnda yg kita snang2 dpat..jrang kita nk hrgai kan..betul tak~


mcam masa exam jgak..subjek yg kita study btul2..bgai nak rak..
bila dpat mrkah best seciput pon..kita dah huhahuha mcam menang Anugerah Dekan..
tpi subjek yg kita anggap cam kacang je dpat trbaik..kita wat derkk je..huhu..


jauh ambe terpesong ni..maklumla mood baik..ahha..


sbenarnya ambe ada dngar berita kurang baik dari shabat2 ambe..
psal bdak2 zman skrg la..mcam2 hal..
sumenya sbb brcinta..alahaii~
mcam ambe mention sblum ni kat post2 ambe..ambe tak kesah korg nak brcinta pon..
sebab korang pon besar panjang..dah bleh fkir HALAL HARAM..
tau hukum Allah kalau kita langgar perintahNya..
tahu bercinta tu berkemungkinan yg tinggi mndekatkan kita pda lembah maksiat..
sape la ambe ni nak melarang..
tapi bila jadi benda2 yg tak baik ni..ambe plak rsa brsalah..
mcam ambe tak buat apa2 utk kebaikan dan keselamatan korg..


mcam mna ambe nk ckap eyp..bila bnda mcam ni jdik..
org akan pndang serong pda kita..pda org yg dianggap mmpunyai fikrah yg baik dlam beragama..
seorg yg ada ilmu agama..jernih hati dan jiwa..
tapi camne bleh terjatuh ke jurang yg dlam tu..
jurang yg terbina kerana Cinta nafsu..


Nafsu telah membina cinta yg penuh kepura-puraan... ingat tu dek..


memang betul..tak sape menduga bila hadirnya cinta dalam hati..
cinta tu kan fitrah..
tapi cinta tu jgaklah ujian paling berat yg mnusia perlu tempuhi dlam hidup ni..
I mean cinta antara manusia yg berlainan jantinala..
yg hadir sebelum ikatan tali ikatan pernikahan disimpulkan..
kiranya org yg kawin dulu sebelum bercinta..dikategorikan SELAMAT la..
ni budak2..adek2 ..akak2..abg2 yg sedang asyik dilamun cinta ni..
anda MUNGKIN DALAM BAHAYA..
betol ni..

dari kerana mata yg mempunyai kuasa..fuhh..

sebab apa..
sebab golongan yg ada ilmu agama...solat tak tinggal..puasa tiap2 mnggu..hari2 hafaz Al-Quran.,,
ada pengetahuan halal haram pon bleh terjerumus ke lembah maksiat..
apa lagi kita yg nak bangun subuh pon liat..
sebab tu ada yg melarang kita bercinta..
bukan kerana nak menafikan fitrah sesama manusia..
tetapi kerana risiko yg akn trjadi kpada Iman kita jika jalan berisiko tu yg kita nk ambik..
mcam jalan berkabus..lalu malam2 plak..sangat merbahaya..gitulah~
ambe sendiri pon nsihat2 org ni..
klau jdi kat ambe sndiri ..tak taulah..Nauzubillah..
kena kawin cepat2 ni..uhhu..


Klau Allahyarham Tan Sri P.Ramlee punye Dari kerana Mata..
ambe plak..
Dari kerana Cinta..yg mempunyai kuasa..
ohh..aku tergoda...aku tergoda terkecewa..


alahaii..sebab apa plak kecewa ni..
sebab yg kita sendiri bleh fkir..
ambe rsa penjenguk2 post ni mngkin rmai jgak yg prnah merasa perasaan cinta tu sendiri..
tak perlulah ambe terangkan panjang lebar kan..
sebab ambe bagi pandangan dari segi logik je..nk ambik pengalaman takde..


okla..ambe terangkan..
org yg membina cinta ni kbnyakannya terkecewa..
kerana asas pembinaan dan pembangunan cinta tu sendiri bertapakkan sesuatu yg brkemungkinannya dimurkai oleh Allah SWT..
it's mean..ada yg membina kerana nafsu..especially glongan Adam..(jngn mrah haa..).
.kerana populariti..(klau tak brcinta..org akn fkir tak laku..ade plak..)..
krana tekanan rkan sebaya..(sume brcinta...aku je tak..tpi aku ok je..)..
krana duit mybe..(I nk shopping..beli I harrier sebijik..)
tapi nak kata..brmcam sebab yg mnjauhkan kita dri berbalik kpada sebab terciptanya cinta tu sndiri..
jarang kan zman skrg..org yg brcinta btul2 based kpada kcintaan kpada Allah..
ssah nk dpat..and mostly krna nafsu...alahaii sayangnya~


hahh...ni salah konsep nihh...nak masjid ok dah..demand ala Puteri Gunung Ledang pon tak best jgak cik kak oii~

Cinta diciptakan utk mnyuburkan rsa kasih sesama saudara..
mengharumkan sayang dalam keluarga..
menerbitkan rindu pda Syurga..
dan menyatukan Hamba pada Tuhannya...


mulus..tulus..suci dan bersih perasaan tu..
jika kita kembali kepada fitrah dan naluri cinta tu sendiri yg Allah ciptakan..
sayang klau kita salahgunakan perkataan cinta tu utk kpentingan peribadi..
sayangnya klau cinta itu dikotori dngan hawa nafsu yg membungkah jiwa..
alahaii..sayangnya..



jadi sahabat2..adek2..mak cik2..sebelum nak bercinta tu..
niatkan dulu cintanya haruslah bersandarkan pada Allah..
cinta ini akan termeterai apabila akad dilaksanakan..
hati dan rasa disatukan bila hukum agama telah dilangsaikan..
dan cinta yg selama ni terpendam dapat diharumkan dngan lafaz sakinah kerana Tuhan..
Allahuakbar..
alahaii..barulah best bercinta..
bercinta dengan yang HALAL dan Khatimahnya..
insyaAllah bhagia smpai ke syurga..uhhu..


perbetulkan matlamat cinta..InsyaAllah bertemulah dngan insan soleh idaman qalbu...terbaik dari Allah..
dari ldang Firdausi..ehehh..

Dari kerana cinta..ayuh bina wawasan dan matlamat hidup berTuhan..
Dari kerana Cinta..ayuh kembali berazam utk bangkit mengejar cinta pada Ilahi..
Dari kerana Cinta..ayuh bersama perjuangkan Islam dan martabat agama..
Dan Dari kerana Cinta..moga kita semua bertemu cinta yg mendekatkan diri kita pda Allah..amin..


Wallahualam...

2 comments:

Nur Nazihah Mohd Amin said...

:)

ain dzaya said...

nice entry..penuh pengajaran..thankz :)