Monday, June 27

belajarlah untuk bersabar & bersyukur...Sayang~


Assalamualaikum WBT...

Apa kabar sahabat2 semua..apa kabarla agaknya iman dan kesedaran tu..bertambah baik..bertambah tambah tambahan baik..atau masih bergelut dengan kelemahan dan cuba untuk perbaiki kesilapan.
apapon..kita dah berusaha yang terbaik kan..
baik dan buruk biarlah pada nilaian Allah semata-mata..tak perlulah mengharapkan pada nilaian manusia yg penuh dngan 'bias'..hehehe..


Masuk hari ni..dan hmpir sebulan ambe menyambung perjuangan 
kembali kepada sem terakhir sebagai pelajar Asasi Undang-Undang UiTM..
(psstt..perlu ke mention..) eyh...mstilah..ambe bangga menjadi salah seorang pelajar kat kampus ni..
kampus yg akan kekal dalam ingatan dan hati setiap pelajar yg pernah belajar kat sini.
ambe sejak mula2 dpat kat sini..sejujurnya memang takde msalah kot..
sape yg ada msalah tu..tak tau ambe nak kata apa lgi..
alahaiii..mnusia kan~

bila  rasa susah bila tak berkasut..bayangkanlah insan yang tidak berkaki...

kat sini..
makan senang..pegi Mall senang..hehe..
bas senang..transport senang..ape lagi..banyaklah kesenangan nya..
tapi malangnya..ada jgakla yg mcam tak mnsyukuri nikmat yg diberi kat sini..
masalah skit..post kat facebook..tak puas ati skit tulis kat blog..
ambe ni pon same je..tpi takdelah sangat kot..pepon consider la sikit..
org dah bgi keselesaan tu takyahla bnyak komen ..kufur nikmat namanya.. 
bersyukurlah dngan apa yg ada..
klau tak puas ati..buatlah sbuah banglo sndiri ke..skali ngan landasan LRT..
highway ke..terus dri rumah..kan senang kan..kan3??


ambe tak suke la org yg bnyak komen2 ni..
klau suka sngat komen..komen kat status facebook ambe..ambe ok je..hehee..
ok dahla..ambe rsa ada yg tersentap di qalbu..
terguris rasa dngan statement ambe..tapi tulah hakikatnya..
janganlah overacting sngat..sikit2 sudah..asal nk lebih..(credit to Amir HAnif adik Amirah  Hannan..)
pepon..minta maaf bnyak2..dari hjung rambut smpai ujung kaki..
dari dunia smpai akhirat andai terasa..merasa..dngn kata2 pahit dri ambe..
tapi nilah kata2 bila ambe rsa nk marah..marah ni~
tapi tu citer lama dah..tapi hrap jngn ada lagi yg buat statement ke apa..siaplah klau ada..

ambe bungkus jdi cam beliau ni..

bila sentuh bab2 camni..
kita kembali semula kepada fitrah hati..
susah kan ..susah sngat nk brsyukur..
tiap ari..ada jgak tiap saat..yg keluh kesah..mengeluh..
rasa tak puas ati..nak marah..
cuba fkirkan balik dari mana datangnya kesusahan..ujian tu,..jika bukan dari Allah..
apa motifnya Allah hadirkan cubaan tu klau bukan untuk menguatkan kita dari semua segi..
tak fham~
cmni..ujian..cubaan..dugaan tu..semua adalah Tabiyyah..
tak tahu Tarbiyyah tu apa..alaa sayang2 ambe ni..



Tabiyyah tu adalah didikan..follow-up dari Allah utk menguji sekuat mna keimanan kita pada Allah..
dngan cara inilah..akan terdidiknya soul mujahadah yg mantap..
dan dari Tarbiyyahlah akan hadirnya satu keteguhan jiwa..
yg darinya jugalah lahirnya Cinta yg tulus kepada Allah SWT..
jadi bila diduga..duji..dengan segala mala petaka..(ohh..tak..mksudnya..ujian beratlah.)
didik hati utk brsabar..didik jiwa utk tenangkan hati..
didik ni..didik..didik iman supaya tidak mengalah dan kuat utk hdapi dgaan yg lebih besar di msa hdapan..



Allah...takkan menguji seorg hambaNya klau tidak dengan kemampuanNya..
haa..ambe dah jauh melintang arah dah ni..
berbalik pada syukur..
elemen ni merupakan salah satu elemen 'S' yang menjayakan matlamat kita sbgai khalifah..
bukan tu saja 'S' ni jgak adlah jaminan kbhagiaan dunia akhirat..


'S' pertama adalah Sabar..
sabar dngan setiap ujian dari Allah..
sabar dlam beribadah..
sabar dlam mengawal marah..(ambe sndiri pon..kdg2 emosi..)
sabar dlam menghadapi keinginan nafsu utk bermaksiat..(huhuhh...yg ni susah kan~)
sabar ni Universal..bersifat perlu dlam setiap keadaan..
jdi klau mak cik2..pak cik2..inginkan sakinah dlam hidup..
bawak2lah bersabar...sentiasalah didik hati utk terima ujian Allah sbgai satu elemen..
tanda cinta dari Allah..Allah caring la mknanya tu bila diuji..sbb nk kita sntiasa ingat Dia..
dan jngan jdikan ia...
 sbgai menghapus semangat dan penyumbang kepada rasa putus asa...


'S' kedua adlah Syukur..
haaa...ni susah skit nk dipraktikkan...
kdang2 nk mkan pon lupa nk baca Bismillah..
(ok..ambe akui tu ambe sbrnarnya..haha..Allahuakbar..)
bila dah kenyang...lupe nk ucap Alhamdulillah..
yelah kenyang makan...oksigen2 sume bertumpu ke perut..kat kepala kurang..
mungkin sbab tu lupe kot..hahaha..alasan je tu.
ambe sndiri..msih mendidik diri..msih belaja..utk sntiasa brsyukur..
ambe takut sngat..jdi kufur nikmat..(Nauzubillah..)
jdi jomlah sama2 belaja utk bersyukur..
belaja utk jdi mnusia bersyukur..
tak keluh kesah bila susah..
tak mencaci bila benci..
tak mengomen banyak2 bila tak puaih ati..hahhha..



Maaf atas segala ketelanjuran kata..terksar bahasa..
ni bukan utk mengutuk sapa2..mengomen..atau menjatuhkan mna2 pihak.
cuma nak berkongsi dan mengajak sahabat2 sume..mak cik2..pak cik2..
agar kita dpat sama2 belajar utk bersabar dan bersyukur dlam setiap keadaan..
sebab dua elemen ni..bila dipegang..
bukan je kita merasai sakinah mekar dalam hati..
tapi insyaAllah..kebahagiaan dunia dan akhirat pon berjaya kita genggami..


Wallahualam..ampun segala salah dan silap..
halalkan semua tutur bicara..
dan sama2 didik hati dngan sabar dan syukur..
ASsalamualaikuM~

klik di sini : Jana wang sampingan
http://www.loginwang.com/?a=Wajie

1 comment:

Murni Mukhiar said...

assalamualaikum.... kita sebagai manusia haruslah sentiasa bersabar dengan dugaan dan cabaran yang Allah SWT berikan kepada kita semua sebagai hambanya.. dan bersyukur dengan nikmat yang kita dapat daripadaNya.. :)