Saturday, February 12

Indahnya Kesenian Islam...








Assalamualaikum WBT...


Salam rindu....Salam sayang..dan Salam Barakallah buat sahabat-sahabat sume..
Apa kabar perjuangan kita..Apa khabar dengan episod-episod tarbiyyah diri..apa kabar kesedaran hati dalam memartabatkan agama Allah dan apa kabar bakal-bakal penghuni syurga Allah..kekasih-kekasih Allah dan mujahid mujahidah kesayangan Allah..
harap sume dalam kondisi baik..stabil..dan memuaskan..

kalau ada yang dah ting tong ting tong cam ottomen tu..cepat2 taruh ubat dengan penawar syifa...
apa sahabat2 penawar kita...kekuatan kita..??
yeahh...sekuat ottomen...
DOA...
=
pandainya...anak sape la ni...ish3...
cakk...senyum tu sedekah..banyakkan senyum...banyakla kebahgiaan....

dah3...kembali pada topik asal...

tanggal 12 februari 2011...

bertolakla kami ahli-ahli Global Islamic Art ke Taman Tamadun Islam Terengganu...
(ececehh..skema plak...)
selamat sampai dan Alhamdulillah lawatan kali ni best sangat...

kenapa best??

sebab ambe dan sahabat-sahabat ambe ahli kelab kesayangan berpeluang melihat dan menghayati betapa indah dan uniknya kesenian Islam sepanjang zaman...
dari Taj Mahal ke As-Sakhrah...Dari Masjid Negara ke Masjid-masjid seluruh dunia.. 
nak masuk kena pakai passport tu..
da macam nak pegi oversea....jangan jeles~..hehehehe...
passport tuh...nak pegi oversea....travel dalam ganu je..tak yah keluar duit banyak2..tercapai dah impian ambe...hu3..
bukan tu yang ambe nak cakap sebenarnya...ambe just nak citer pasal kesenian Islam..
dulu pernahla berangan...
art designer...dalam kesenian Islam..
walaweahh...hebat gak zaman kecikku...

Kesenian Islam sangat indah...dari kaligrafi...architecture...ke pembinaan yang penuh artistik...
hinggalah kepada aksesori2 dan seni karya Islam...
sangat-sangat indah..wa cakap sama lu...
dalam pengamatan dan observation ambe sendiri...
ni masjid2 yang berjaya mencuri ati ambe kat sana...

Taj Mahal....Simbol Keagungan Cinta...
tengok...lawa kan tu~Subhanallah....cantik sangat...ni namanya Taj Mahal..Kredit to Presiden Gia-Jee Suhaimi...gamba dio ni...ambe curik kat facebook...pepun..lawa kan~

Taj Mahal ni..berdasarkan fact dan sejarah..dibina sebagai simbol dan bukti cinta dari Shah Jehan kepada isterinya yang bernama Mumtaz Mahal...huihh....(tengah bayangkan suami ambe binakan satu untuk ambe..haduiihh..memang indah dan bahagia la hidup..dapat suami yang mengabadikan cintanya dengan simbol yang megah cam Taj Mahal ni...)

~pooppp~
(bunyi angan-angan pecah dan hancur berderai..ambe terpaksa kembali ke bumi..)

Binaan masjid ni kat India...tau kan..
kalau mengikut cerita yang ambe dengar masa sekolah2 dulu..
arkitek2 zaman tu..sume dipotong tangan kerana Sang Raja Shah Jehan tu tanakla ade binaan2 lain yang menandingi kecantikan Taj Mahal..(ish3..dasat betul..) ..

jadi sejak tu ambe pikir dasatnya binaan ni kerana kecantikan dan keagungannya yang luar biasa..abis tangan2 orang seni kena potong semta-mata hanya sebab nak pertahankan keindahan binaan misteri tersebut..huihh....masjid berdarah...DARAH??..huhuhu...'terbayang masjid yang putih bersih ni diseliputi darah yang merah dan pekat'..dah3..ambe da mabuk~

tapi ambe rasa tu propa je..takkanla sampai dasat camtu~
nak potong2 tangan plak..macam Shah Jehan tu takde keje lain plak...bagi ambe sendiri tu mitos...
haii...entahla..ambe nak bukti..dalam sejarah..lepas tu baru ambe caya..


“Kata-kata yang menarik merupakan satu perhiasan yang seni dan satu penerangan yang jelas tapi tidak merupakan satu bukti yang kukuh”. Luther
Selain tu pembinaanya jugak menelan tenaga keje@buruh2 kasar,lembut dan sebagainya kira2 dalam 20,000(ramai tuh..) dan menelan masa selama 20 tahun dari tahun 1632- 1653.
bukan binaan ni telan orang..maksudnya mengambilla..hehehe...ambe tau korang tau..saje je~nak jadik pakar bahasa jap...ecececehh...


Taj Mahal ni diperbuat daripada batu marmar putih dan bertatahkan batu-batu lain yang berharga(ambe pun tak tau batu hape..). di bahagian masjid tu dihiasi dengan ayat2 suci al-Quran yang diukir dengan batu merah, kuning dan hijau yang dipahatkan dalam batu marmar putih itu...camne diorang wat..ambe pun tak pasti..


Bila Shah Jehan mangkat pada tahun 1658, baginda dimakamkan di samping permaisurinya dalam kawasan bangunan itu, walaupun pada mulanya ia hanya dibina untuk peringatan kepada permaisurinya itu saja..sebab tu kot..ia dipanggil simbol keagungan cinta....owhh..'cinta'..


As-Sakhrah..
As-Sakhrah a.k.a Dome of The Rock..alaa...yang ada orang keliru ngan Al-Aqsa tuh...please..jangan keliru dengan propa diorang..sebab tu la yang diorang nak...

Qubbat As-Sakhrah bukanlah sebuah masjid sebaliknya ialah sebuah bangunan@tempat yang terdapatnya
sebuah batu besar yang dikatakan tempat Nabi Muhammad s.a.w. berdiri ketika peristiwa Israk Mikraj

Perlu diingatkan bahawa bukan sahaja Masjid Al-Aqsa yang suci kepada umat Islam tetapi Qubbat As-Sakhrah dan kawasan sekitarnya juga adalah suci kerana ia terdapat di dalam Al Haram Al Sharif. Keseluruhan kawasan Al Haram Al Sharif ini ialah Masjidil Aqsa dan bukannya Masjid Al-Aqsa sahaja kerana bangunan Masjid Al-Aqsa dibina selepas penaklukan Baitulmuqaddis oleh tentera Islam
Masjid Al-Aqsa hanyalah mengambil sempena nama Masjidil Aqsa di dalam Al Quran.
Orang Yahudi mendakwa A-Haram al-Syarif di bina dia atas tapak yang dikenali sebagai Temple Mount.Mereka menganggap tempat tersebut paling suci, dan percaya disitulah pernah terdirinya Temple of Jerusalem. Sebab itu mereka mengorek dan membuat kajian arkeologi di bahagian dasar masjid itu.
Usaha ini ditentang oleh orang Islam kerana merosakkan struktur Masjid, malah orang Islam juga turut menyangkal dakwaan orang Yahudi bahawa tapak itu menempatkan Temple Mount.Tidak ada sebarang bukti sejarah mengatakan bahawa Masjidil Al-Aqsa dibina di atas sebarang runtuhan bangunan.

kredit to sumber: http://saffawati.com/kenalilah-masjidkita/  
sebenarnya..ambe sangat2 emo masa sampai kat Monumen ni..Bayangkan yang kite sekarang tengah mengadap benda tau something yang selama ni kita angan-angankan..tapi ia sebenarnya bukanlah benda tu..cuma sebagai replacement kepada yang benar...
rasa cam nak nangis..bukan..dah nangis...


first mata ambe tertacap kat Monumen tu..hati ambe rasa berat sangat..jantung ambe jadi perlahan berdegup..jiwa ambe seksa..(macam orang jatuh cinta..)..dan mata ambe tak beralih dari pandang dia..
walaupun dia bukan Al-Aqsa atau As-Sakhrah yang sebenar...
dalam hati ambe cuma bleh berdoa..Ya Allah..kau sampaikanlah aku benar2 pada tempatnya..pada asalnya..pada dirinya..pada cintaku ini..bantu aku Ya Allah..sebelum aku kembali padaMu..
dalam hati rasa macam nak nangis...sebaik saja masuk..memang dah tak tahan dah...
nasib ada sahabat2 Shikin..Dyana..Zira yang tenangkan ambe..huhh...emo~biasela pompuan..

Masjid Sultan Suleiman,ISTANBUL

Masjid kekasih ambe..Sultan Muhammad Al-Fateh..perasan pulak~biasela manusia biase..

“Kota Konstantinopel akan jatuh ke tangan Islam. Pemimpin yang menaklukkannya adalah sebaik-baik pemimpin dan pasukan yang berada di bawah komandonya adalah sebaik-baik pasukan.” (H.R. Ahmad bin Hanbal al-Musnad 4/335)


Usaha2 penaklukan Konstantinopel telah dilakukan umat Islam sejak zaman sahabat lagi. Usaha pertama dilakukan oleh Muawiyah bin Abu Sufyan pada tahun 668 M, namun gagal dan salah satu sahabat Rasulullah SAW yaitu Abu Ayyub al-Anshari ra. gugur. Sebelumnya Abu Ayyub sempat berwasiat jika ia wafat beliau meminta dimakamkan di titik terjauh yang bisa dicapai oleh kaum muslim. Dan para sahabatnya berhasil menyelinap dan memakamkan beliau betul2 di sisi tembok benteng Konstantinopel di wilayah Golden Horn, Tanduk Emas. (Syalabi, 1998: 16)



Generasi berikutnya, baik dari Bani Umayyah dan Bani Abbasiyyah hingga Turki Utsmani pada masa pemerintahan Murad II juga gagal menaklukkan Byzantium. Salah satu peperangan Murad II di wilayah Balkan adalah melawan Vlad Dracul..A.K.A Draculla..(alaa..lagenda spesis antu yang hisap darah orang tuh,dalam zombie kampung pisang dia ade..) seorang tokoh Perang Salib yang bengis dan sadis. Selama 800 tahun kegagalan selalu terjadi, hingga anak Sultan Murad II yaitu Muhammad II naik tahta Turki Utsmani. Muhammad al-Fatih menaklukkan Konstantinopel pada tahun 1453 M. (Hitti, 1970: 905-906). Sejak saat itu sultan Muhammad mengganti nama Konstantinopel menjadi Istanbul, artinya “Tahta Islam”. Ia juga memindahkan ibukota kerajaan ke daerah baru tersebut. Sebelumnya ibukota Kerajaan Usmani adalah Adrianopel. Sebuah kota dari negara Asia yang terletak di wilayah Eropa (Maryam, 2003:131)


Setelah Konstantinopel berpindah ke tangan kerajaan Islam, maka Sultan Muhammad II merobah Aya Sophia menjadi masjid. Shalat Jum’at pertama dilakukan pada tanggal 1 Juni 1453. Selanjutnya Sultan ini selalu melakukan shalat Jum’at di Masjid ini, sekaligus untuk memelihara bangunannya



 Jadi Masjid ini sebenarnya asal dari Gereja bernama Aya Sofia dan Gereja tu berasal dari masjid yang bernama masjid tu sekarang...hehehe...faham op~


ok..cukupla tu...
...penerangan panjang ambe pasal indahnya kesenian Islam..
inila antara masjid2 yang sejarahnya memikat ati ambe...mungkin jugak korang..nak terpikat sama...
insyaAllah dengan kita menghayati keindahan penciptaan senibina Islamik ni..maka terdetik dan tercetuslah dalam hati-hati kita rasa cinta yang ikhlas dan rasa tanggungjawab untuk memeliharanya..bukan saja perlunya kita memelihara senibina tu..
tapi peliharalah jugak agama kita yang tercinta ni dari dicemari anasir-anasir kafirin yang memusuhi Islam...
itu lebih penting...


Assalamualaikum........

5 comments:

Farah Zulkapli said...

wow waji! G.I.A memang awesome larh!

Husnul Khadijah said...

ye ke..Alhamdulillah..
kene aktifla Farah..
pasni pe2 program bleh la dapat royalty untuk join...
insyaAllah..

Profesor Adab said...

Mukjizat Balaghah Al-Quran & Sejauh Mana Kemampuan Kalam Arab Menandingi Kalam Allah
www.rosemujahid.blogspot.com

Profesor Adab said...

Mukjizat Balaghah Al-Quran & Sejauh Mana Kemampuan Kalam Arab Menandingi Kalam Allah
www.rosemujahid.blogspot.com

Husnul Khadijah said...

syukran Professor Adab...
info yang bermanfaat dari blog anda..