Saturday, January 15

Kenapa Perlu Rasa Cinta??



Assalamualaikum WBT..

Salam Rahmat..Salam perkongsian buat sahabat2 ambe yang obviously ambe kasihi dan sayangi..Salam Cinta jugak buat sahabat2 ambe yang mungkin sekarang dalam kondisi kurang stabil dengan sistem imunisasi iman dalam jiwa menurun kerana virus cinta..hu3..dasat penyakit epidermik ni..hari ni waji@ambe nak cakap sal cinta..dah banyak kali sentuh bab ni dalam blog ambe..tapi kali ni..mungkin sedikit jentikan@sentakan buat sahabat2 yang sedang dijangkiti virus cinta..juga sikit tips la camne nak handle masalah cinta ni...ambelah Dr.Cinta..tak bertauliah..jadi..>>>>
(post entry kali ini sekadar perkongsian je..jangan ambik sebagai panduan kalau tak nak sesat..)

Kerna Cinta
Cinta itu cahaya sanubari
 kurniaan Tuhan fitrah insani
 dan di mana terciptanya cinta
 disitu rindu bermula

 cinta itu tidak pernah meminta
 tetapi memberi sepenuh rela
 rasa bahgia biarpun sengsara 
berkorban segala-gala...


           Dasat betul..bahgia walaupun berkorban segala2..selalunya tu sikap kaum Hawa.betul tak??..cebisan lagu dari nasyid kerna cinta menjawab apa yang kita panggil sebagai cinta...hakikatnya ambe bukanla mek jiwang ke atau pencinta setia@Dr.Cinta..ho2..it's not me..ambe Alhamdulillah masih tak dianugerahkan Allah perasaan macam tu...hu3..bagi ambe perasaan camtu walaupun orang yang pernah merasa kata indah..asyik..oh..and what so ever..bagi ambela yang selalu menjadi pendengar setia pada aneka permasalahan cinta..benda tu macam raptor..saurus n berbagai2 entiti yang violent intelligent..huihui...'opss...janganla marah..ni pendapat ambe je..'..ececehh..ramai tak caya ambe belum pernah rasa perasaan camni..lantakla..kalau setakat suka dan minat tu lainla....sebab bagi ambe 'Cinta' tu sesuatu yang complicated..susah nak huraikan dan describekan..hanya hati yang mampu menafsir tatkala jiwa mulai membentak untuk memahami..(ayat jiwang lagi)
       Ambe sebenarnya seronok dengar sahabat-sahabat ambe cerita macam mana perasaan yang mereka alami...cinta yang terpendam..cinta yang terhenti di pertengahan..cinta yang penuh penantian yang menyeksakan..ha3..ambe suke dengar sebab bagi ambe ilham untuk buat satu medium yang bleh ingatkan diri ambe balik,jadi karya2 jiwang ambe tu sebenarnya didedikasikan buat sahabat2 ambe yang merasa dia telah ceritakan sesuatu pada ambe...
       
      ambe sebenarnya bukan suke dengar penderitaan diorang...tapi ambe suke ambik point pengajaran supaya ambe lebih matang dan mampu bantu orang lain yang mungkin dalam penantian panjang menanti cinta yang tak kunjung tiba tau orang2 yang frust menonggeng sebab cinta..bukan orang2 mcam ambe..uikss....insyaAllah tak..
Cinta Kampus...orang kata masa untuk cari calon zauj/zaujah..betulkah??
      Kadang2 sedih jugak..tengok sahabat2 ambe..bidadari ambe ...yang mengalirkan air mata kerana cinta..rasa berdosa dengan perasaan yang mungkin tiba bukan pada masanya...penantian untuk mengakhiri rasa dengan ikatan yang menghalalkan rindu, buat mereka menderita..ambe rasa sedih...ohh..rupanya cinta bukanlah indah..cinta adalah beban..'monolog ambe sendirian'....teringat satu kata-kata yang entah dari mana ambe ambik tapi insyaAllah tak sesat..huihui..~


 Di sebalik cinta itu terpalit rasa tanggungjawab yang amat besar..
Cinta bukanlah satu perasaan..bahkan ia lebih besar..
ia merupakan suatu bebanan yang hanya segelintir orang yang menyedarinya..
mereka yang tahu akan hakikat ini..cinta mereka sangat kukuh dan ampuh..
mereka tak memikul bebanan ini kerana keterpaksaan
bahkan merasakan ia adalah amanah daripada Yang Maha Esa...


ohh...gitu...anda semua bleh faham kan...jadi itulah sebenarnya cinta..ia adalah amanah..satu tanggungjawab yang berat,satu bebanan bagi orang2 yang sedar.. ok.. ambe masuk cinta dalam kategori insaniah dulu....Cinta yang anak muda Islam salah tafsirkan cinta tu dengan definisi 'couple'..dating...ape lagi..entahla..ohh...maksiat..penzinaan...nauzubillah...

Sebenarnya cinta bukanlah sesempit itu..jangan hanya tafsirkan cinta itu hanya kepada uda dan dara yang bertemu di bawah bulan purnama dan melafazkan kata2 cinta..huihui..salah tu adek2..cinta tu satu kalimah yang memberi makna besar dalam hidup satu insani tu sendiri..malah cinta tu lingkup ruangan dia sangat2 besar...
cinta pada Allah yang Utama..cinta pada Rasulullah SAW yang besar cintanya pada ummat..cinta pada ibubapa yang dikategorikan cinta Rahmah..dan seterusnya cinta pada agama..cinta pda tanah air..cinta sesama saudara and last but not least cinta Adam & Hawa..yang kebanyakan dari kita describekan cinta tu hanya pada cinta tersebut..hu3..tak salah..tapi perbetulkan sikit...

fitrah kan cinta & mencintai...jadi ambe tak salahkan korang ada perasaan camtu..

     Alangkah bagusnya jika cinta Adam & Hawa tu kita mention camni adek2..cinta yang terjaga..yang berpandukan kecintaan kepada Allah..yang perasaannya akan membahagiakan hati manusia..dan menenangkan jiwa mereka..dengan wujudnya elemen2 tadi..mereka dapat menilai baik buruk sesuatu perkara dan sanggup mengorbankan perasaan cinta dan keinginan sendiri semata2 kerana takutkan azab Allah..Subhanallah..susah nak buat tu..sebab apa..sebab manusia nalurinya..fitrahnya perlu pada rasa cinta..perlu pada perlengkapan dalam jiwa..perlukan seorang insan untuk menemani hati..dah fitrah manusia ingin mencintai dan dicintai..jadi untuk menawaitukan niat bercinta kerana Allah tu susah sikit..betul dop??..entah~ambe tak tau..anda yang merasa ..anda yang jawab..

                               Kenapa kita perlu rasa cinta???...kenapa..kenapa..dan kenapa???
 sebab mcam ambe ckap tadila...fitrah kita ni memang untuk mencintai dan dicintai..imbas balik masa terciptanya Hawa untuk temani Adam kat syurga,.bukankah diciptakan Hawa tu sebab Adam merasa kesunyian dan fitrah cinta dari syurga tu menjadi warisan buat Bani Adam...jadi ambe tak kata salah rasa perasaan camtu..perasaan tu tak salahla beb..cuma perlu dikawal..anda faham..kawal yang camne tu pulak waji??~...

ok ..kawal dengan sentiasa ingati azab Allah sayang...andai cinta tu datang tatkala kita masih di bangku kampus UiTM Kuantan..(contohnya..)..dan kita belum bersedia untuk memasuki era baru dalam cabaran berumah tangga..jadi jangan dekat..jangan cuba dekat dan jangan sesekali dekat..minta ngan Allah sayang..minta ngan Allah agar tabahkan hati..kuatkan jiwa..pohon bimbingan dari Allah agar kita dapat kawal perasaan tu sebab bab2 perasaan ni..hanya Allah je boleh tolong kita..bukan Wajihah..bukan Dr.J..atau Kak Nisah atau Cik Izzat..bukan juga Cik Faizul dan Pak Lah Driver bas...jadi mintalah dari Allah..

impian setiap Muslimin/Muslimat...dapat yang soleh...

      tapi andainya..kita rasa...memang benar2 dah sedia..saya dah sedia pikul tugas sebagai Ibu..saya dah sedia jadi bapa..saya dah sedia jadi imam..saya dah sedia jadi makmum dan surirumah sepenuh masa..Alhamdulillah..teruskan..beritahu mak ayah...minta restu diorang untuk bernikah kalau rasa mampu nak tanggung anak bini..mampu aturkan masa antara belajar dan family..apa salahnya,,teruskan..kepada Muslimat bagitau ayah..carikan jodoh yang baik untuk diri yang mampu membimbing..yang mampu jadi imam..buat Muslimin..dia bleh cari sendiri bakal zaujah dia..jadi cari..lepas tu bagitau mak ayah..'ambe nak kawin'..terangkan secara berhemah kenapa perlunya kawin awal..sebab mak ayah zaman sekarang ni lain sikit..macam mak ayah ambe jugak..kawin awal sebenarnya adalah solusi  terbaik dalam permasalah cinta..
sebab cinta dalam islam ni adek2 hanya setelah temerterai ikatan pernikahan..jadi jangan salah faham bab2 cinta ni..masuk nerakala jawabnya..Nauzubillah....

      Cinta ni tujuannya bukan untuk suka2 dek..cinta ni satu yang hadir dari hati..yang diilhamkan dari Allah sebagai medium penghubung dalam ikatan sesama manusia..cinta bukanlah satu jalan ke arah maksiat..cinta bukanlah satu lesen yang menghalalkan pergaulan antara lelaki dan perempuan..cinta tu suci..jangan kotori cinta tu dengan nafsu..

    Biasalah..dah nama pun manusia..mestila ada nafsu kan..haa~...sebab tu Allah dah beri panduan pergaulan laki ngan perempuan....sebab manusia ni mudah tergoda imannya dengan nafsu..kadang2 nafsu yang menjadi signboard(penunjuk jlan..)..sebab tu manusia jadi sesat dan hanyut dalam maksiat tanpa mereka sedar..Nauzubillah...
jadi toksahlah korang frust...
    Jadi sahabat2 yang amat ambe sayangi..ambe kat sini bukanlah nak jadi Ustazah untuk melarang korang ber'couple'..ambe memang larang sebab ambe tak suka ambe secara tidak langsung terlibat dalam dosa kerana tak tegur korang sedangkan ambe tahu sume tu salah..ambe nak tegur depan2 ambe tak cukup kuat..ambe tak pandai nak susun kata2..jadi disini..ambe ingin tegaskan..."COUPLE TU HARAM..sayang"..ambe sayangkan korang sume dan mestilah ambe sayangkan diri ambe..apala ambe nak jawab kalau Allah tanya.."Wahai Wajihah..nape kau tak cuba larang si fulan dan si fulan ni.."..ambe nak jawab apa..

    Korang nak Couple tak salah sayang~..'ehh33...boleh ke??tadi ko kata tak leh'...Boleh~tapi lepas korang kawin..kalau  tak nak kawin lagi..tolongla jaga diri korang..ambe sayang kat korang...kalau korang dah kawin..huishh..susah ambe nak cakap..indah tau(walaupun ambe blum kawin..)..sebab apa..sebab dapat pahala free je Allah bagi..tengok suami/isteri dengan kasih sayang..dpat pahala..rindukan suami/isteri dpat pahala..Kalau time korang2 couple ni..rindu dah kira zina hati dah..kang..tak pasal2 jadi zina dah..kesian korang..ambe tak dapet nak nolong...
  
"dan di mana terciptanya cinta disitu rindu bermula"

   jadi memang dalam cintan2 ni mestilah ada rindu op..tak dpat nak elak,mesti rindu..korang yang rasa cinta korang tau la sendri camnela rasa rindu tu..dan rindu menuntut pertemuan dan bila pertemuan berlaku, sayang2 sekalian..mulalah Si Setan cucukkan jarum agar pertemuan tu jadi semanis madu...pandangan mata yang terbawa2 ke mimpi dan kata2 dan suara yang menggetarkan nafsu..Nauzubillah..dari pertemuan ni diharap akan ada pertemuan lagi..rsa sayang nak berpisah mulai timbul dan cara nak ikatnya hanya couple..btul op??..bila dah bercouple mulala menggatal asik nak jumpa..bermesej..bergayut smpai dahan patah..bersyair diselimuti janji2 manis,berangan2 yang dikoreograf oleh setan2 dan kuncu2..dan jadilah seterusnya dan seterusnya hingga korang tak teragak2 lagi utk mendekati maksiat..dosa dan zina demi memenuhi tuntutan nafsu..ambe cakap betul ni..sume ni satu rentetan..klau korang tak kuat iman..musnahlah harapan mak ayah korang..maka ambe akan tengok lagi rangking statistik anak tak sah taraf meningkat..Nauzubillah..bantulah diri korang sebab ambe banyak assignment nak buat..
kawin...solusi masalah korang...ha3..

     Dua cara ambe, bagi korang tadbir cinta ni....Satu..korang kawin je la senang citer..ambe kalau ada rijal yang soleh datang meminang ambe dengan ambe redha dengan agamanya...dia sukakan budak2 dan mampu jadi ayah yang baik untuk anak2..jadi zauj yang mampu bimbing ambe dan tak halang kerja2 sukarelawan ambe..insyaAllah..ambe akan terima...serius ni..tak kesahla sape dia sekalipun..korang pun especially yang coupling2 tu..apa kata kawin jela..dah calon dah ada tu..mudah kan..nak banding ambe yang langsung tak de harapan ni..ajak si couple tu kawin..kalau dia tak nak.. lupakan dia..cari orang lain..sebab tu bermakna dia tak serius dan berpotensi nak main2kan perasaan korang je...

tengok..dia pun setuju...

    Kedua..korang terpaksa korbankan perasaan korang tu..Try Hard tuk lupakan cinta hati tu...bagilah pada hati masa..untuk timbang  baik buruk..bukan apa..bila dah cinta ni sume nampak indah beb..yang buruk nampak lawa..yang busuk jadi wangi...masalah tu..sebab bila korang dah kawin..ha3..mulalah korang nampak buruk baiknya orang yang korang cinta tu..sedangkan bila korang kawin tanpa sempat nak scanning perwatakan dia..ia akan jadi lebih bermakna sebab kekurangan dia itulah yang menyebabkan korang sayang sangat kat dia..korang bleh terima dia seadanya..sebab korang nak lebih kenal dengan dia..berbeza dengan coupling2 ni..korang hanya nampak perwatakan yang cuba dia tonjolkan kat korang..dan kadang2 tu bapok ahh fakers...bahagia tak lepas nikah??..ambe rasa tak...sebab korang akn rasa berubahla zauj/zaujahku..mana dia yang dulu??..hu33..ambe tumpang sedih...
   
      'Dah cinta mati camne nak lupa beb'
 aduhh..cinta mati plak..mati ke korang kalau dia takde..dia ke bagi korang nafas..bagi korang hidup..hu33..
 macam2la korang ni..insafla..sepatutnya cinta mati korang tu bagi kat Allah je..jangan bergantung harap sangat kat makhluk..korang akan kecewa..sebab tulah ada kes yang terjun bangunan...kena langgar keta api..lepas tu mulala pensyair2 yang nak untung buat lagu sentimental yang kononnya atas simpati kepada yang bunuh diri tu..MasyaAllah..janganla korang jadi insan2 camni..lebih2 lagi muslimah..sebab korang ni fitrahnya mudah rebah..mudah bagi harapan..terkecewa korang jgak yang susah..berharaplah hanya pada Allah yepp..

Cinta tu tak salah..tapi cinta tu kadang2 jadi masalah..
 kalau korang salah langkah..
 berpaut pada dahan rapuh yang dah nak patah...
jadilah korang orang2 yang bermasalah
 korang janganlah mudah mengalah..
 ambe tahu cinta tu fitrah
 korang jangan suka2 jadikan ia fitnah...
 sebab rasa cinta tu penyebab korang rebah...
 rebah dengan nafsu kalau korang biarkan diri korang lemah..
 ambe nak ingatkan sikit ni..
 cinta ni perlukan pengorbanan yang tak sikit..

 bukan bermaksud ambe nak korang lupakan terus rasa cinta korang..susah tu...mau makan bertahun..
 tapi korang kawal dulu..serahkan semua pada Allah...
 kalau dah jodoh korang ngan dia..memang takkan kemana la...
 korang sabar jela..doa pada Allah banyak2..take time untuk perbaiki diri..persiapkan diri..untuk cinta yang sebenar...bila dah takdir korang jodoh dia..Alhamdulillah...tapi andai takde jodoh..korang redha je la yepp..
setiap yang Allah tetapkan tu adalah yang terbaik...ingat tu~

  mungkin Allah dah tetapkan yang lebih baik dari orang yang korang cinta tu..
 sebab kadang2 jodoh kita bukanlah org yang kita cinta dan orang yang kita cinta kdang2 bukanlah jodoh kita..ramai frust bile ambe bgitau ayat ni..
 sebab tu ambe kata..jangan berharap selain pada Allah...
 korang insan terpilih tau..dapat rasa cinta ni..salah satu nikmat dunia..selain tidur dan makan..
 jadi korang hargailah..jangan salahkan takdir andai cinta tu hadir dan buat korang sakit..

 Walau secinta manapun korang kat orang yang korang cinta tu...
 ingatlah cinta korang tu takkan ke mana andai tak dibasedkan pada kecintaan pada Allah.
 sebab yang menciptakan cinta tu sendiri adalah Allah..klau korang nak cinta korang tu selamat..
sentiasalah bermohon pada Allah agar dipelihara kesucian cinta tu..dan mintalah dengan Allah agar korang bleh kawin cepat2 dan menyelamatkan korang dari terbeban dengan penantian cinta...

 Ambe post entry sal cinta ni sebab ambe tau ada dalam kalangan sahabat2 ambe..yang rasa terbeban..terseksa..terguris..terhiris..terkecewa dalam hakikat cinta,...
 korang tak payahla sedih2 lagi..sabarlah...sebab korang akan lebih bahgia kalau korang pusatkan cinta korang pada Allah...cubalah berusaha mendekatkan diri pada Allah..raih cinta Dia...Cintailah Dia dikala susah dan senang..kerana kau akan memperolehi cinta dari insan yang juga mencintai Allah...

 ingatlah sayang-sayang sekalian...

 "Jika seseorang hamba Allah menahan keinginannya dari sesuatu yang haram(kerana Allah)
maka Allah akan memberikan sesuatu yang diingininya itu mengikut jalan yang halal"

JADI?>><<.........SABARLAH..&.SELAMAT BERCINTA KERANA ALLAH.....


ambe ngan bakal zauj ambe...(hu3...)

2 comments:

kurt_lee said...

hahahaha... cinta yg penuh penantian dan penyiksaan ye?? bergayut sampai dahan patah lagi tu...fuuhhh!! DAHSYAT..dahan mana yg si fulan duduk tu sayang? =D
best3...dan bagus3.. suka bila kamu berkarya daripada kamu berbicara kerana karanganmu penuh hikmah berbanding kata bicaramu... =) ku doakan semoga kau tetap pendirian dgn matlamat dan cita2 mu....

Husnul Khadijah said...

hu3..dahan2 kat bukit sekilau tau pkok mangga kat pdang lalang...hu3..adakah kata bicaraku tidak menenangkan hatimu..pepun terima kasih...insyaAllah..doakan saya berjaya ya..moga Allah jua merahamati hidupmu..